Kapitel 2, Bakgrunden till Robinson

Standard

Måndagen den 9 Maj fick jag en hjärnblödning, mitt under inspelning av Robinson 2011. Det var dag 13 i tävlingen och jag var helt utmattad av de extrema förhållandena som vi gått igenom. Robinson är på riktigt! Tillgångarna på ön är begränsade och ni som trodde att det inte är på riktigt, ni har fel!

Jag sökte till Robinson i februari. Jag gjorde en film om mig själv och skrev ett personligt brev och blev kallad för intervju i Stockholm. När jag kom till intervjun skulle ett häfte med mängder av frågor besvaras, det häftet tog lång tid att fylla i. Intervjun var knepig. Jag skulle försöka ”vara mig själv”, avslappnad och ärlig. Det var inte som att sitta i en arbetsintervju. Nu kunde även en dålig egenskap vara anledningen till varför de skulle välja just mig. Men det kändes bra, trots att min nervositet säkert lyste igenom upprepade gånger.

Direkt efter intervjun ringde jag min bror Pierre och min pojkvän Fredrik. Jag var helt uppjagad och viljan att komma med i Robinson var enorm! Veckor gick och det enda som jag tänkte på var Robinson. Nu var det 700 som hade blivigt uttagna av 7000-9000 st sökande. Nu var jag bara en av 700….

Så ringde de plötsligt i och sa att jag var välkommen till slutaudition. Det var en kall morgon i mars, solen lyste på en blå himmel och snön glittrade på marken. Jag skulle vara på plats klockan 09.00. Denna morgon hade jag gått upp tidigt för att dricka mitt morgonkaffe och röka mina morgonciggs. Jag tror att jag stod framför spegeln minst 10 gånger och ”övade” på mitt smile innan jag tog tunnelbanan mot äventyret som skulle förändra mitt liv. Jag stod nervöst utanför Eriksdalsbadet i Stockholm med väskan packad med badkläder, träningskläder, handduk och smink. Bredvid mig stod där en tjej med en stor klämma i håret. Hon frågade mig om hon stod vid huvud entrén. Jag misstänkte direkt att även hon skulle vara med på slutaudition till Robinson. Det jag inte visste då var att vi flera månader senare skulle sova i en hydda tillsammans på en öde ö i Filipinerna. Att vi varje natt skulle krama om varandra för att hålla värmen och varje morgon motivera varandra att kämpa vidare med att hitta anledningar till att stå ut med svält, värme, kyla och hård fysisk ansträngning. Hennes namn är Hanna.
Ca 6 timmar senare kom Fredrik och hämtade mig. Jag bubblade av energi i bilen på väg mot Grythyttan där vi skulle fira Fredriks födelsedag senare samma kväll. Nu var jag en av ca 30 utvalda tjejer…

Nästa besked skulle bli ett ja eller nej.. Så fort jag tänkte på Robinson blev jag helt pirrig i kroppen.

Jag stod flera gånger och tänkte mig in i tävlingen.. Eftersom beskedet kom ganska nära inpå avresedatum fick jag snabbt hitta på en story till mina vänner som blev en ”Italienresa”. Morgonen den 24 april lämnade Fredrik mig på Arlanda. Nu var det dags! Drömmen skulle bli till verklighet. Vi stod 4 vilsna tjejer tillsammans med våra reseledare och det ända vi visste om varandra var våra namn. Lisa, Viktoria, Denice och Petra.

”- Tysta, ni får INTE prata med varandra, det är för er egen skull!” upprepades under hela resan ner till El Nido i Filipinerna. Nu hade äventyret börjat!

Nästa inlägg kommer att komma upp imorgon, lördag, klockan 12.00

About petraljungberg

Namn: Petra Ljungberg Ålder: 26 Ort: Helsingborg/Stockholm Familj/civilstånd: Sambo Fredrik Skratt, glöd och energi kan understrykas som några av mina bästa egenskaper. Jag har kommit långt genom att vara driven, ärlig och målmedveten! Jag var med i tävlingen Robinson 2011 i 13 dagar tills min kropp gav upp. Jag fick en stroke. Idag kämpar jag med rehabilitering och kampen om att överleva fortsätter. Det här är min story..

47 responses »

  1. Åhh vad synd att det inte blev ett sånt äventyr som du ville det skulle bli! Jag tror att du hade gått till final och kanske tom vunnit hela skiten så hade du kunnat ställa dig bredvid de andra två helsingborgare som vunnit Melodifestivalen och Idol:) hehe fast jag tror inte du velat stå som Eric Saade och Jay Smith haha:) Du skriver riktigt bra trots du bara kan använda ena handen! Denna bloggen kommer jag följa varje dag. Har aldrig ens läst någon blogg innan, precis som dig så då förstår du att du skriver fängslande:) Du kommer klara o bli återställd det hoppas jag med hela mitt hjärta! Bra att du har en riktig pvän som står vid din sida under detta jobbiga! Krya på dig Petra och tack för att du delar med dig. Kram på dig! MVH / Linus Jönsson (Helsingborg)

  2. Att det är en sådan hård konkurrens om att bli ”utvald”. Även om din blogg är ny ser jag verkligen fram emot välskriven och bra samt spännande läsning 🙂
    Såg avsnittet igår när du fick en hjärnblödning… hemskt, men tur att du är på bättringsvägen.

  3. Hej! Oj vad jag jag blev rädd igår när jag såg vad som hände med dig 😦 Tårarna rann jag kunde inte fokusera på något annat än att en tjej från Robinson hade fått en hjärnblödig!?
    Men hur mår du nu? Vad är det som har föredras från innan händelsen och efter? En nära bekant fick tyvärr en stroke får några år sedan, idag går han väldigt sakta och kan inte prata så där jätte tydligt. Är det samma sak för dig?

  4. Hej! kämpa på du klarar detta, synd man inte får följa dig på Robinson, fick tårar när jag såg dig i går på TV har själv en son som fick en hjärnblödning genom en grov misshandel för några månader sedan, kommer att följa din blogg krya på dig, förstår vad du går igenom kram på dig // Elisabeth

  5. Kan det ha varit de tuffa förhållandena i Robinson som gjorde att du fick en hjärnblödning? Eller vad säger läkarna att det berodde på?

  6. Det första jag gjorde efter att ha sett avsnittet var att googla ditt namn, för att se hur det gick för dig, hittade till den här bloggen och kommer nu också följa den.

    Krya på dig petra!

  7. Trist att det inte blev det spännande äventyr som du såg fram emot. Utan en helt annan resa istället. Av det du skrivit hittills verkar du iaf ha modet uppe och det är nog bland det viktigaste. Kämpa på!

  8. Huh, här är ännu en som grät. Det blev som en chock för mig, precis innan tänkte jag att Gud hon har nog fått en propp eller hjärnblödning och sen kom Roberto in och berättar vad som hänt. Jag blev verkligen helt tagen. Mkt över att mina farhågor blev besannade och det är alltid ledsamt när en ung människa drabbas av något sådant. Ledsamt i alla åldrar, men jag tror du förstår hur jag menar. Har precis läst om stroke, hjärnskador etc i skolan (läser till sjukgymnast). Krya på dig nu och hoppas du kommer tillbaka snabbt och att du mår bra! // Elle

  9. Tack snälla för att du tar dig tid och skriver och berättar hur allt började för dig. Jag instämmer med många andra, du skriver väldigt bra och det är fängslande att följa.
    Önskar att du mår bättre dag för dag. Sköt om dig.

  10. Minns det så väl! Och att du bara gick upp i rök och jag inte förstod nåt. Lämnade osammanhängade sms i din mobil om knasiga kvällar på Spybar och att jag saknade dig.
    Följer din blogg med spänning. Du är SÅ häftig Petra! Massa kramar // Lisa Pixie

  11. Åh jag tycker det är så himla roligt att läsa din blogg. Jag ser fram emot vartenda inlägg 🙂 Jag tyckte att det var riktigt jobbigt avsnitt när man fick se dig få en hjärnblödning. Jag gick direkt till datorn och började söka på dig för jag ville veta hur det gått för dig. Jag hejade verkligen på dig och hejar fortfarande, jag tycker du är en grym och stark tjej! Önskar dig all lycka i livet och måste säga att du gjorde ett grymt jobb den tiden du var på ön, wow, jag hade inte klarat ett dygn tror jag. Kommer verkligen följa din blogg, många varma kramar!!

  12. Ojojoj vad gripande det var igår på Robinson. Gick direkt in på TV4 och Robinson siten för jag ville verkligen veta hur det gått!!
    Ser fram emot varje dag kl 12 med ett nytt inlägg 🙂
    Önskar dig all lycka och välgång!!
    Kram Bettan

  13. Att något man längtat så mycket efter slutar så illa! Vet man om det finns någon speciell anledning till varför di fick en stroke? Eller var det bara att svälten blev för mycket? Jag tycker i alla fall jättesynd om dig. Hoppas du blir bättre igen!
    Ps. Jag håller med dom andra kommentarerna! Du skriver väldigt bra och fängslande. Jag kikar in igen efter ditt nästa inlägg! 🙂

  14. Krya på dig!

    Jag fick tårar i ögonen när jag såg dig på tv igår. Jag tycker att du var den bästa på ön. Hoppas du piggnar till snart.

    Krya på dig ännu en gång.

    Kramar

  15. Beklagar det som hänt dig. Tyckte du tillhörde den poteniella vinnaren av året Robinson.

    Kommer att följa din blogg och längtar redan efter nästa inlägg.

    Ta hand om dig och ta tillvara på livet.

  16. Hej … följer inga andra bloggar men tänker följa din resa, ska bli spännande
    jag drabbades av hjärnblödning 18 dagar före dig, vet vad du går igenom..
    datorn o dess tangenter var en stor hjälp när inte handen ville skriva… världens minsta bokstäver blev det ;-))
    Skynda långsamt o pusselbitar faller sakta men säkert på sin plats..
    en dag finns dom bara där
    Lycka till med allt 😉
    ewa

  17. Jag hoppas verkligen att du blir helt återstäld eller så mycket det går! Jag förstår att säkerheten är hög på Robinson, jan ändå inte förstå vad hemskt det måste kännas att vara på denna ö och drabbas ab något som bara ”drabbar andra”. Missförstå mig rätt, jag tror vi de första tror att stroke är något som endast drabbar äldre, ca 50 . i vilket fall hoppas jag att du återhämtar dig, är ingen stor idol av Robinson men barnen vill titta. Gillade dig redan från början för din härliga och för mig ärliga syn på tävlingen! Krya på dig i massor!!!! Anne

  18. Hej Petra,
    Jag liksom många andra har gripits starkt av ditt öde.
    Redan första gången jag såg dig i programmet blev jag fängslad av dig som person. Du verkade vara så levnadsglad och stark. Du och Denice blev genast mina favoriter mycket på grund av att ni inte var gnälliga utan hade en positiv inställning till allt, plus att ni var ett par riktiga kämpar båda två. Dessa egenskaper som du har kommer nu att vara din vän i träningen för att komma tillbaka.
    Jag önskar dig all lycka i framtiden! ❤

  19. Jag tyckte jättemycket om dig i Robinson! Du verkar så jordnära och rar… Det är fruktansvärt att din resa slutade som den gjorde… =( Kämpa på, håll modet uppe! Jag känner flera som drabbats av stroke, och alla har blivit helt återställda. En dag i taget…

    Många kramar till dig

  20. Har tänkt på dig konstant i ett dygn sen det hemska avsnittet. Du är så stark, positiv och en riktig kämpe. Ha tålamod och ta hand om dig så hoppas vi du snart blir återställd!
    Kram Malin

  21. Gillar din blogg , kommer att följa den … Gillade dig skarpt i Robinson. Tycker mycket synd om dig som drabbades av detta.. Av hela mitt hjärta så hoppas jag att du blir bättre.. Ta hand om dig på bästa sätt. Krya på dig, kram på dig / Sara

  22. Hej Petra!

    Tack för att du orkar dela med dej av din Robinson-historia. Jag blev så illa till mods av din tragiska sorti från stranden. När Paulo sa att du fått en hjärnblödning, ville jag vrida tillbaka tiden.

    Jag skriver som så många andra att du var/är en delt. som berörde på ett positivt sätt.
    Men nu till nu-tid – du är duktig på att berätta – du fångar läsaren – som vill läsa mer.

    Jag tror på dej och tror du lyckas till 100% med rehabiliteringen. Fast saker och ting tar nog sin tid. Men du är nog inte den som ger upp frivilligt.

    Sänder dig många kramar från Eva i Uppsala.

  23. Såg just programmet och kände att jag måste kolla upp hur det gick för dig, eftersom de var så dåliga med uppföljningen.

    Stor kram från en grabb i GBG!

  24. Hej Petra!
    Måste få skriva av mig lite av allt jag tänker när jag läser det du skrivit!
    Du verkar så otroligt stark, det tyckte jag redan när jag såg dig i robinson, go, trevliig, glad och stark är nog dom ord som beskriver hur jag uppfattat dig bäst. Du var min favorit i programmet och jag tyckte så synd om dig när jag såg på tvn vad som hände och som tur var så får jag fortsätta läsa om din historia här! Du skriver himla bra också, det blir lixom som när man väntar på att sitt favoritprogram kommer på tvn, man sitter som på nålar och bara väntar, så känns det när jag väntar på nästa inlägg, jag vill veta mer! Sedan tycker jag att det är jättebra att du skriver blogg så du kan skriva av dig lite, kan tänka mig att det är mycket tankar som snurrar runt.. och sedan att motivera andra som är i en liknande situation om att fortsätta tänka framåt..
    Kämpa på tjejen! styrkekramar till dig =)

  25. Hej Petra. Kollade på programmet nu och tycker det är synd att detta ska hända du verkade så driven i det hela. Du skriver väldigt bra och jag kommer följa denna blogg fram över. hoppas allt är bätre och kämpa på. Stora kramar.

    Och tack för att vi får kött på benen om hur det gick för dig En stor kram till

  26. Tack för att du delar med dig av ditt liv. Jag som så många andra googlade direkt fram ditt namn när jag sett avsnittet, som förövrigt berörde mig starkt, vill nästan inte titta nåt mer… Ser fram emot nästa inlägg, ska följa din blogg.

  27. Hej Petra!
    Ja det var då ett hemskt äventyr du varit med om……Vet inte om du kommer ihåg mig, men jag är din gamla Tonfisk-kör-ledare, Annika, som satt här i soffan och först fick en glädjechock när jag förstod att det var DU som skulle vara med i årets tävling! Chocken blev lika stor och tårarna rann ner för mina kinder när jag förstod vad du drabbats av……Förfärligt tråkigt. Följer dig i din blogg varje dag och förstår att du kämpar på och det tror jag du är bra på.
    Önskar dig allt gott och i mina böner ska jag be för dig, Petra! Minns så gott din fina sång och ditt underbart söta leende! Minns jag inte helt fel, så var det väl en liten ”Ville på villovägar” också va´?!
    En riktigt STOR kram ifrån mig!
    /Annika

  28. Petra, mina tankar går till dig. Jag är inte den som läser bloggar (är en gammal tant, kan vara din mormor) men din vill jag nu följa, du är en kämpe. Jag vet du har en tuff tid nu, både fysiskt och psykiskt men med din vilja och kämparglöd klarar du den. Kämpa på Petra. Kramar från Nilla

Kommentera

