”Kom igen nu Petra, du klara det!”

Standard

När jag väl fick eget rum och min kropp börja ”fungera” av sig själv ville min Fillipinske doktor att jag startade med rehabilitering. Så från början var det sjukgymnastik som gällde. Jag blev hämtad i min rullstol och körd till en ”gymnastiksal” där jag fick börja med att lära mig att gå. Fram och tillbaka hasade jag min kropp med hjälp av ställningar på båda sidor.

Vilken otrolig prövning allt det här har varit, och är för mig. Genom min berättelse, mitt skrivande idag, återupplever jag mina känslor. Jag minns hur jag studerade de andra stroke patienterna i gymnastiksalen och kände att jag hade haft en otrolig tur i oturen. Jag kunde prata, gå, läsa och skriva! Jag tog mig igenom dagarna genom att tänka: ”Kom igen nu Petra, du klara det!”

Nästa rehabiliteringsform blev balansträning, då jag fick stå i en maskin som kände av min balans. Med hjälp av plattor under mina fötter fick jag luta mig fram och tillbaka åt höger och vänster

Kort där efter satte de även igång min reabilitering med hjälp av en arbetsterapeut. Detta var riktat åt att träna upp min vänster arm som ”levde sitt egna liv”.

Varje dag tränade jag ca 2,5 – 3 timmar. Balans, sjukgymnast och arbetsterapeut.

I filmen kan ni se en av mina övningar som var att sätta i små metall pinnar i hålen på den vita träbrickan.

About petraljungberg

Namn: Petra Ljungberg Ålder: 26 Ort: Helsingborg/Stockholm Familj/civilstånd: Sambo Fredrik Skratt, glöd och energi kan understrykas som några av mina bästa egenskaper. Jag har kommit långt genom att vara driven, ärlig och målmedveten! Jag var med i tävlingen Robinson 2011 i 13 dagar tills min kropp gav upp. Jag fick en stroke. Idag kämpar jag med rehabilitering och kampen om att överleva fortsätter. Det här är min story..

46 responses »

  1. Kära älskade barn (Förlåt att jag säjer barn men jag är en mamma som kommit till åren)!

    Onödigt att säja fortsätt kämpa för det är jag övertygad att du gör. Vill bara säja att du är väldigt värdefull och jag lovar ha dig med i mina tankar. Kram

  2. På min arbetsplats sa vi redan efter Robinsons första avsnitta att ”Den där Petra vinner hela skiten” nu är jag ännu mer säker. Kom igen Petra, du kommer vinna den viktigaste av alla tävlingar, och tro mig, det är INTE Robinson. Kram til dig Petra, Hälsningar Kakan

  3. Fantastiskt att du delar med dig av din historia på detta sätt! Du blev snabbt min favorit i tv-rutan, ditt positiva sätt gick rakt igenom rutan i de få avsnitt du var med! Ta hand om varandra! Kram

  4. Hej Petra!
    Såg avsnittet idag när du blev dålig! Fick så ont i magen så jag vara bara tvungen att kolla upp hur det är med dig nu!
    Skönt att se att du mår bättre och att allt går frammåt! Är helt övertygad att med din vilja så kommer du bli helt bra.

    Varma hälsningar från Göteborg

    // Jennie Kenani

  5. You go girl!! Är helt övertygad om att du hade haft vinstchans i Robinson, men du vann något mycket bättre! En andra chans i livet =))) KRAM

  6. Hej Petra! Jag hejade på dig i Robinson, du va bäst! Men jag har en fråga. Har du någon kontakt med någon från Kalinga eller Bontoc!? Skulle vara kul med ett svar! 🙂

    Lycka till Petra!
    Kram Sofia 🙂

  7. Jag blir insprerad av dej du kämpar och när jag såg på robinsson blev jag sjukt rädd även om jag inte känner dig. Men jag blev jätte rädd men hur har du det nu? <3<3

  8. Så fantastiskt att ni släpper in Oss i Petras Rehab, Man fattar inte vilken otrolig väg tillbaka det är, minsta lilla sak kan vara ett helt äventyr och allt ska läras på nytt. Tack för att vi får följa din väg tillbaka, Du har nog en diger beundrarskara runt om i landet nu.

    Kram på dig

    Peter

  9. Härligt Petra! Du gjorde exakt samma sak som jag. Tittade dej runt och insåg vilken tur i oturen
    du haft. Man blir ödmjuk. Och den ödmjukheten är fortfarande kvar. Fortsätt kämpa/Kram Bimban

  10. Ja herregud, vad som kan hända, trots din ålder. Tack för att du delar med dig, hoppas man kom fram till orsaken till stroken. Tappade lusten att kolla Robinson, och förstår att tjejerna ville lämna, men det vet vi ju inte hur det blev med den saken, bästa avsnitt har inte visats ännu. Klart jag kommer titta på fortsättningen.
    Kram och lycka till

  11. Förstår vad du fått gå igenom, min mamma fick en stroke i samband med en hjärntumörsoperation för 10 år sedan och är halvsidesförlamad och har grov afasi.

    Det är som att börja om från noll igen, man får lära sig allt från början, att gå och prata och ja allt. Fruktansvärd sjukdom, men jag måste säga att du verkar vara en grymt stark tjej och det ska bli riktigt intressant att få fortsätta följa din blogg!

  12. Du är ju helt oortooolig! En värdig Robinssonvinnare, men ödet ville annorlunda. Kämpa på ( och det vet jag att du gör)! Känner att efter ha fått tagit del av din story är det bara att leva fullt ut här och nu. Man vet aldrig vad som kan hända! Kram och krya på dig önskar Kerstin.

  13. Stort tack för att du delar med dig av din resa av fram och motgångar, rörande att se att sånt kan hända en.
    Kram och lycka till och ha en trevligt fortsatt sensommar / höst 🙂

  14. Sitter har pa andra sidan atlanten och forsoker catch up i Robinson, och sag precis vad som hant. uscha vad laskigt!! Kande pa en gang att du var en av de starkaste dar… Be strong och kampa pa! You can do it!! 🙂 Du kommer ga langt! Starkt gjort av dig att dela med dig av din story. Take care!! 🙂

  15. Hallå Petra..

    Vill inleda med att säga att jag aldrig brukar kommentera eller skriva inlägg på nätet till personer jag inte känner, men det som hänt dig får mig verkligen att bli berörd. Speciellt då jag senare kände mig tvungen att få reda på hur de gick med dig. Då vi är i samma ålder, har de fått mig att tänka på hur livet på en dag kan vändas från de ena, till de andra.

    Blir lite av en i mängden, men önskar dig all lycka i framtiden. Samt en varm tanke till dina nära och kära som kämpar med dig.

    Hoppas vi ses som två glada pensionärer 2050 😉

  16. roligt att det kom ett videoinlägg, gör gärna fler! otroligt intressant att se bitar av din väg tillbaka på film, väldigt jobbigt att se hur frustrerande det såg ut att vara men fortfarande så intressant. Du är stark och kommer att klara detta 🙂 ❤

  17. Usch det går inte att föreställa sig hur det känns men du är fantastisk som fortsätter kämpa. Jag trodde att din envishet och kämpaglöd skulle ta dig till vinst i Robinson. Nu tar den dig tillbaka till livet! tänker på dig. Kramar ❤

  18. tack för att du delar med dej av din ”resa”, fantastiskt, får tårar i mina mamma-ögon när jag ser hur du kämpar, vad stark du är, all lycka i framtiden kram!

  19. Vad du kämpar på med saker som vi tar för givet, det får mig att tänka på hur bra man kan ha det.
    Många styrkekramar från Helena

  20. Vilken otrolig inre styrka du har Petra. Jag blir så imponerad. Jag håller alla tummar för att du ska bli bättre. Jag följer din blogg och är glad att du vill dela med dig.
    Tänker på dig och dina nära och hoppas vi ses någon gång snart igen!

  21. Vilken kämparanda, blir imponerad!
    Ber och hoppas innerligt att du blir helt återställd.

    Gunvor i Kiruna………………….<3

Kommentera

