En dag ska jag ge energi igen

Standard

Jag har kommit på att jag har oändligt med ämnen som jag vill skriva om. Varje morgon går jag runt i lägenheten och tänker på vad jag ska dela med mig idag? Det bubblar av ämnen och känslor i min kropp, det är allt från lycka, stark självkänsla till besvikelse och dåligt själv förtroende.

Idag läste jag ett mail från en av er läsare. Det var skickat från någon som jag faktiskt träffat ett par gånger, fast i mitt ”förra liv” när jag bodde i Helsingborg. Jag får så mycket ”pepp-talk” att jag inte klarar av att ta emot allt. Det handlar om hur tillgänglig jag är när jag hör/ läser det. Det kan vara ett råd som flera olika personer sagt till mig 100 gånger tidigare men just den gången, den 101 gången, så kunde jag ta emot det och göra något utav det. Låter det konstigt?

Jag skickade ett mail till min pappa för någon vecka sedan och frågade honom. ”Vad kan jag göra så att ni nära och kära mår bättre?” Svaret hade jag hört 100 gånger tidigare men just denna gången fastnade det, jag var tillgänglig och kunde ta emot hans råd. ”Petra, är du glad är vi glada. Fokusera på att bli frisk och må bra, mår du bra så mår vi bra.”

Jag tror att ni som kommenterar mina inlägg ni var just ”tillgängliga” den gången då ni läste texten. Ni förstod den, mottagliga att lyssna och förstå.. Så pass mottagliga att ni faktiskt blev berörda av texten, och skrev ett inlägg. Jag vill att ni ska veta att jag blir tårögd av era hälsningar och ”pepp-talk”, tack!

Tillbaka till mailet som jag fick idag. Här kommer ett stycke tagit ur texten.

”Tar risken att du tror jag är helt knasig som skriver, vi har ju knappt pratat och nej jag känner inte dej – men jag ser och är känslig för energier (alldeles för känslig!) jag vill nog bara berätta hur du faktiskt berör människor helt utan att veta om det. Bara genom att vara den vackra människa du är.”

Jag tar åt mig av dem vackra orden och använder energin till min rehabilitering. Tack!

Jag vill vara en person som berör, som påverkar andra positivt. Jag vill ge energi istället för att ta. Jag är en glad och positiv person. Mina brister som människa är att jag är optimist, jag vägrar att se på saker negativt vilket ibland är verkligheten och det enda möjliga sättet. Jag har träffat en fantastisk kille som idag är min sambo, Fredrik. Han är Realist och kan ta ner mig på jorden när det behövs. Vi kompletterar varandra på så många sätt. Tack Fredrik, för att du finns vid min sida varje dag, varje minut, varje sekund..

Jag får inte bara glada brev. Det är även många jobbiga meningar som skrivs till mig. Tankar ni skriver eller problem som ni beskriver. Ni som har problem borde få hjälp, precis som jag kämpar med att få. Att få hjälp med ”mina sjukdomar” som inte syns.. Ni vet, det har jag skrivit om tidigare.

”En av anledningarna till denna blogg är just att försöka beskriva de andra handikappen som jag lever med, de som inte syns. Men eftersom jag knappt själv vet vad som identifierar dem, vad de heter eller vad man kan göra åt dem så får jag försöka förklara en del på mitt sätt, Petra-sättet. Som när jag beskrev min självkänsla genom att använda en färg, mellan genomskinligt till svart”


Något som jag vill understryka och skrivit upprepade gånger är att, jag är ingen expert. Ni som har varit med om olyckliga situationer, jag lider med er, tro mig. Men ni bör söka hjälp hos någon som kan hjälpa er. Jag tänker på er och önskar att jag var er hjälp, men tyvärr är jag inte rätt person. Ni behöver, precis som jag professionell hjälp. En dag ska jag ge energi igen, istället för att ta. Jag längtar till den dagen, för då är jag frisk.

Nästa inlägg kommer imorgon Onsdag kl 12.00. Då ni ska få ta del av det andra brevet som pappa, Pierre och Fredrik skickade hem till nära och kära.

About petraljungberg

Namn: Petra Ljungberg Ålder: 26 Ort: Helsingborg/Stockholm Familj/civilstånd: Sambo Fredrik Skratt, glöd och energi kan understrykas som några av mina bästa egenskaper. Jag har kommit långt genom att vara driven, ärlig och målmedveten! Jag var med i tävlingen Robinson 2011 i 13 dagar tills min kropp gav upp. Jag fick en stroke. Idag kämpar jag med rehabilitering och kampen om att överleva fortsätter. Det här är min story..

16 responses »

  1. Läser Din blogg varje dag och längtar tills klockslaget är slaget då det kommer upp ny text.
    Du berör mig och många med mig med Dina texter.

    Gillar att Du skriver om allt möjligt, klart att vi vill veta hur Du mår, vad Du känner, hur det går för Dig osv.. men som jag hela tiden tycker, så ska Du skriva om det DU vill, Det DU känner för. Det är Din blogg, Dina ord och tankar som kommer ner på print.

    Du är stark, men tillåt Dig även att vara svag om Du behöver det. Ibland måste man få vara svag och gå ner i en ännu större svacka för att komma upp ur den och vara underbart stark.

    Tycker att Du är modig som skriver om allt som Du gör. Var stolt över Dig själv, som kan få ner allt på print.

    Kämpa vidare, och som sagt… Skriv det DU vill ❤

  2. Känner dig inte men blir lika berörd varje gång jag läser din blogg. Du är en otrolig människa som delar med dig till oss av din vardag och dina funderingar. När man läser din blogg så får allt annat runt omkring en annan dimension. Vad gör det att det är lite smulor på bordet och lite lort på golvet? Vi människor borde vara bättre på att ta vara på den stund vi har och göra något bra och positivt av den. Önskar dig all lycka i framtiden och att du fortsätter att ta hand om dig själv. Du verkar vara en mycket varm och omtänksam person. Kramar från Dalkullan 🙂

  3. Jeg sitter nu på jobbet – har lunch – och må som vanlig innom din blogg Petra. Du skriver så fine ord om Fredrik – jeg forteller dette til hans far (som ikke er like datainteressert). Håper virkelig det går bedre og bedre efter hvert med deg – det gjör det helt sikkert!

    Stor klem fra Solveig

  4. Läser din blogg varje dag Den berör mig trots att jag bara sett dig på TV och inte känner dig.
    Skickar också en stor kram till dina anhöriga som finns där för dig
    Kram Emelie

  5. Du föder inte upp amstaff-hundar hoppas jag.
    Någon ”Petra Ljungberg” verkar göra det.
    Alla pundare har en amstaff hund nu, inte kul.
    Odla gurka är en trevligare hobby.
    Vill du ha några bra frön?

  6. Har idag läst hela din blogg och vill bara säga att jag blir oerhört rörd och berörd av det du gått igenom och av din klokhet och styrka. Du är en kämpe i verkliga livet. Ge inte upp den kampen, någonsin. Jag förstår när du skriver om att man är ensam i sin sorg, trots all familj och vänner som stöttar. Jag känner igen dina tvivel och tankar. Och jag känner igen kampen och viljan för att kämpa vidare.
    All styrka och kärlek till dig.
    Kramar// AnnBritt

  7. Det finns ju otroligt rika personer som t.ex
    kan satsa 1 miljard på en båttävling.
    Behöver du några miljoner så är det kanske bara att säga till.
    Dessa godhjärtade personer läser kanske din blogg
    och känner för att hjälpa dej på något sätt.
    T.ex med ett nytt café vid stureplan.

  8. Hej Petra!

    Nu är det dags för mig att säga hej på riktigt. Har följt din blogg sen vi fick se det obehagliga Robinson-avsnittet. Du var en tjej jag tyckte om redan från början så det var med stor sorg jag lyssnade på Paolos besked att du drabbats av en hjärnblödning. Tänkte direkt ”hur gick det sen?”, hittade då av en slump länken till din blogg. Det var kvällen innan jag skulle resa i jobbet, då hann jag inte läsa något. Så på morgonen då jag satte mig på X2000 dröjde det inte länge förrän jag skrev in blogglänken i min telefon och läste, läste & läste. Blev berörd, ledsen, glad…ja det var många känslor som gick igenom min kropp vartefter tåget for från stad till stad. Aldrig har en tågresa känt så kort. Din berättelse kändes så viktig. Är så glad att du delar med dig av ditt liv på ”Petra-viset”, tycker du är en enastående person, en kämpare & fighter, en ödmjuk och fin människa. Keep up the good work. Jag följer dig så länge du skriver. Önskar dig all lycka till på vägen, vägen som är svår att förstå även om du beskriver en hel del.

    Styrka från mig! // Stor kram från Anneli

  9. (Jag utmanar ödet lite nu, inte illa menat. Jag tycker om dej!)

    Sune sexpack tänker kanske: ”vad klagar hon över, hon har ju fått en gratis fylla”.
    Det vore kanske lämpligare med en bar än ett café?

  10. Bra beslut att du kastade ut den där sune sexpack för hans korkade försök till homor.
    Jag ångrar mycket att jag släppte in honom i din blogg.
    Du är klokare än jag är.
    Stort tack.

  11. OM det görs en TV-dokumentär om dej så skulle det nog inte vara
    svårt för dej att ordna pengar till att starta en cafébar i stan som blir en
    del av dokumentären. Det skulle bli en framgångssaga.

  12. Hej Petra! Läsa bloggar har jag aldrig gjort har liksom inte intresserat mig vad andra gör och inte gör men……din läser jag varje dag.En sak jag vill säga till dig som jag tror att du inte har fattat. Du skriver att en dag skall jag ge energi igen …..det är ju det du redan gör till alla oss som följer dig och din kamp. Du ger mig energi att kämpa med de bekymmer som jag har.Man får liksom aldrig ge upp! Lycka till!

  13. Livet svänger, ibland får man ge och ibland måste man vara mottaglig att ta. Att ta/få är svårt när man är van att ge. (oj va filosofiskt det blev ;-)) Det jag menar att det är inget fel i det. När man mår dåligt är det ok att inte ge. Det kommer dagar framöver då du kommer kunna känna att nu är jag redo för att ge energi/stöd/m m.

    *skickar över lite av min energi* *puff puff*

  14. Hej,

    Jag ingår i en krets där en person tyvärr fått en stroke. Vill bara tacka dig för att du delar med dig av dina tankar och stunder. Du kanske tror att du tar….. Men du ger otroligt mycket.

    Tack!

    //Magnus

Kommentera

