Brev fyra

Standard

Samtidigt som de ”tre musketörerna”(pappa, Pierre och Fredrik) hela dagarna/kvällarna och nätterna ”arbetade” med uppdraget ”att-hjälpa-Petra” så bad produktionen dem att ”ta hand” om deltagare som hoppade av Robinson (bla Hanna, Sofie), eller blivit utröstade (Johan). Idag kan jag inte sluta fundera på hur tänkte produktionen? Men just då i vår totala ”förvirring”, tänkte vi inte på det.. Gratis arbetskraft, perfekt(!?!)

Nedan kommer brev nr 4. Brevet är skrivit av Pierre, min bror. All text vi skrev hem till Sverige ger en förskönad bild av verkligheten eftersom vi inte ville oroa våra nära och kära här hemma.

”En för alla, alla för en!!”

Manilla 17/5 kl 03:22

Hej alla! Tack Göteborgsgänget för en fin liten låt till Petra! Och tack för alla andra hälsningar också! Idag blir det inte så långt brev, för Petra sa till mig på skarpen att jag skulle gå och lägga mig direkt när jag kom tillbaka till hotellet. Och Petra är chefen! Men nu har jag suttit och pratat med Produktionschefen som mellanlandade på hotellet innan en hemresa, så klockan har ändå blivit mycket igen.

Petra vaknade inatt 03:30 för att gå på toaletter. Sen vaknade Fredrik och frågade ”vad gör du?” Då hämtade hon en filt och stoppade om Fredrik som låg i soffan. Sen åt hon en fruktsallad och somnade om. 06:30 vaknade hon igen och sa ”Nu kan vi nog beställa in frukosten” och åt upp den. 08:00 åt hon upp halva Fredriks frukost också på en restaurang bredvid Starbucks på bottenvåningen. Och så är det hela dagarna, mat ,mat & mat!

Sen skulle de ta hissen upp till 16:e våningen där hennes rum ligger men då ville hon först åka ut i sin rullstol på Singgarden som är en liten Park på 5:e våningen och känna på värmen. Och det var första gången på en vecka hon var utomhus. Underbart!

När de kom tillbaka till rummet frågade hon sköterskan ”Can we rent a movie” Och det gick bra, men då somnade hon på 5 sekunder. Pappa kom vid 12, och Fredrik åkte tillbaka lite senare till hotellet och fick upp mig (som var ganska risig), så gick vi och köpte lite kalsonger och annat som börjar ta slut. Sen åkte vi tillbaka till sjukhuset. När jag och pappa åkte tillbaka så låg Petra och Fredrik i sängen och tittade på film och mös.

Idag började Petras fysträning 18:30 för att få tillbaka styrka i kroppen efter mer än en vecka i sängen, samt balansen. Allt gick bra och fysträning kommer hon göra mer och mer varje dag nu. Annars är allting fortfarande väldigt positivt i hennes återhämtning och vi börjar få fler och fler indikationer på att akut operation inte kommer att behövas. ”Sverige” delar inte riktigt Manilas uppfattning om vilken sorts skada som har skett. Tyvärr har inte alla bilder kommit fram ännu till Sverige. Då kommer de kunna ge fler råd. Och då kan vi börja jobba mer för hemfärd som just nu ser ut att bli om 7-14 dagar.

Väl hemma så kommer det först bli isolering på en infektionsavdelning, och sedan kommer en utredning startas. Det ser i dagsläget ut att bli Lunds Akademiska, eftersom hon är skriven i Helsingborg.
Allt går enligt planerna, och jag ska fråga Petra om jag får skriva mer imorgon…
/Fredrik, Petra, Per & Pierre

Nästa inlägg kommer i morgon, lördag kl 12.00. Då ska jag beröra hur jag ser min olycka som en positiv förändring, trots att jag inte kan arbeta..

About petraljungberg

Namn: Petra Ljungberg Ålder: 26 Ort: Helsingborg/Stockholm Familj/civilstånd: Sambo Fredrik Skratt, glöd och energi kan understrykas som några av mina bästa egenskaper. Jag har kommit långt genom att vara driven, ärlig och målmedveten! Jag var med i tävlingen Robinson 2011 i 13 dagar tills min kropp gav upp. Jag fick en stroke. Idag kämpar jag med rehabilitering och kampen om att överleva fortsätter. Det här är min story..

7 responses »

  1. Jag håller med: vad tänkte produktionen?? Men varför skulle dom ha gjort med dom om inte ni var där?? De måste väl ha tänkt ha ngn som tog hand om dom ändå, de visste ju inte vad som skulle hända dig!!!! Dåligt!!

  2. Hej bruden,
    Nu vet jag inte vad ”ta hand om” innebar men KANSKE dom (produktionen) hade nån tanke om att Hanna, Sofie, Johan m fl skulle kunna stötta dig; ni kände varandra från ön, dom var där när du blev sjuk etc…Men i så fall tycker jag att produktionen skulle berättat om den tanken + förklarat om det av nån anledning nu inte fanns något annat alternativ för dem. & framför allt FRÅGAT om ”De 3…” skulle kunna tänka sig istället för att bara be om det.
    Well, well…Ha en mysig helg. Kram

  3. Hejsan! Du har inspirerat mig till att skapa en egen blogg! Den handlar om allt möjligt… Jag vore glad om du läste den, om du tycker att den är bra kan du tipsa den till alla möjliga, hihi! Jag som person är väldigt glad och sprattlig av mig men jag är även väldigt seriös och känslosam. Än så länge har jag bara gjort ett inlägg och det handlar om höga krav. Jag är 14 år och heter Moa.Min blogg heter http://somethinggirl.bloggplatsen.se/. Enjoy!

  4. Hej Petra! Du är en Braveheart! I see strength in you! =) För 2 år sen fick jag en stroke, 36 år, elitidrottare, som jag var. Nu, efter 2 års rehab är jag tebax på idrottsplanen, arbetstränar och skolar också om mig. Jag vet att du har viljan och styrkan. Jag vill bara berätta att: Det går att komma tillbaka!
    Hoppas att dina anhöriga får hjälp också! Mina anhöriga brände ut sig och kämpar fortfarande med det. Dom måste också få hjälp! Som du skriver, det är ju tack vare dom som man står här igen!
    Fortsätt kämpa! Ge aldrig upp! Det går att komma tillbaka! Lycka Till! /Ville

  5. Hej Petra, ville bara skriva och säga att jag hejar på dig! Jag känner inte dig och vi har aldrig träffats, men du ger mig energi varje dag! Din blogg är så inspirerande! Tack för att du delar med dig, av både positivt och negativt! Du verkar vara en superhärlig tjej! Hälsningar Cecilia fr Stockholm

  6. Hej,

    Jag blev verkligen tagen av det som hänt dig och tänker på dig.

    En sak som jag undrar över är hur lång tid tog det från det att du blev sjuk till dess du fick rätt diagnos och rätt vård? Har förstått att det är bråttom att få rätt vård och undrar vad produktionen har för beredskap vid allvarlig sjukdom. / En annan Petra

  7. Hej hjärtat!

    Så bra du skriver. Läser dina inlägg varje dag. Skickar massa styrkekramar till dig och hoppas att du mår bättre för varje dag som går. Så himla stark som du är, kan det inte annat än att gå åt rätt håll!

    Tänker på dig!

    Många kramar Kristin

Kommentera

