En positiv förändring

Standard

Idag är det Lördag.. Förr innebar det oftast ett långt service pass på restaurang 1900 som ofta ledde till några öl på Kåken (1900 bakficka) och sedan en utgång. Idag spelar det ingen roll vilken dag det är. Förutom att ”folk” är lediga och den positiva energi som ”folk” sprider på helgen, känns underbar. På Lördagar är alla så mycket gladare än på tillexempel Måndagar. Därför älskar jag helgen lika mycket nu som tidigare. ”Folk” som går ut och äter på Lördagen är uppklädda, glada, nyduschade och ska unna sig en härlig kväll, medan en måndags middag handlar oftast om att, få i sig något ganska snabbt, i samma kläder som man burit hela dagen..

Jag saknar mitt arbete jätte mycket. Jag saknar mina kollegor, min chef, gästerna, atmosfären, tempot och glädjen. Jag trivdes så bra på mitt arbete, jag älskade att träffa så mycket människor varje dag, och samtidigt känna hur vi som grupp kväll efter kväll lyckades ”tillfredställa” våra gäster samtidigt som jag kände att jag utvecklades i min roll och skaffade mig varje dag en bredare kunskap inom mitt yrke.

Ingen vet än hur pass återställd jag kommer att bli. Så därför finns det även ett stort frågetecken, kommer jag kunna gå tillbaka till mitt tidigare yrke?

Jag har kommit på att det ”spelar ingen roll” vad jag arbetar med. Livet handlar inte längre om vilken lön jag har eller vilken arbets position, bara jag trivs! Tidigare var pengar och status något som betydde mycket för mig. Efter att jag var egenföretagare arbetade jag mig upp till en tjänst som driftansvarit på en restaurang i Helsingborg. Jag arbetade 250 timmar i månaden och hela mitt liv handlade om mitt arbete. I slut ändan är det inte värt det. När det väl gäller kan jag lova er att det är inte ditt arbete som tar hand om dig eller vill ditt bästa, det är din familj och dina vänner. Så prioritet nummer ett, ska inte vara ditt arbete.

Jag ser min olycka, som en positiv förändring i mitt liv. Jag vägrar att tänka negativt. Nu står jag inför en lång resa, när resan är slut når jag oändligt med dörrar som är just där, för min skull. Då kan jag välja vilken dörr jag vill öppna och gå in i..

Därför är det värt att kämpa nu och att ta mig igenom denna resa som jag påbörjat. Jag vill ge energi. Jag vill vara färgstark. Jag vill bli frisk.

Nästa inlägg kommer imorgon Söndag kl 12.00

About petraljungberg

Namn: Petra Ljungberg Ålder: 26 Ort: Helsingborg/Stockholm Familj/civilstånd: Sambo Fredrik Skratt, glöd och energi kan understrykas som några av mina bästa egenskaper. Jag har kommit långt genom att vara driven, ärlig och målmedveten! Jag var med i tävlingen Robinson 2011 i 13 dagar tills min kropp gav upp. Jag fick en stroke. Idag kämpar jag med rehabilitering och kampen om att överleva fortsätter. Det här är min story..

18 responses »

  1. Hej Petra Du får en att tänka till , men det är inte så enkelt bara stanna upp när allt rullar på och man är frisk och hungrig .ha det André

  2. Jag tycker så mycket om det du skriver ang helgen ”Idag spelar det ingen roll vilken dag det är. Förutom att ”folk” är lediga och den positiva energi som ”folk” sprider på helgen, känns underbar. På Lördagar är alla så mycket gladare än på tillexempel Måndagar. Därför älskar jag helgen lika mycket nu som tidigare.”
    Jag hoppas du inte misstycker att jag citerar dig i min egen blogg. Länkar givetvis hit också.
    Följder din blogg och beundrar din styrka!

    Kramar!
    /Loppan

  3. jag vill ge dig en dikt av Kjell-Olof Bohlin som jag tycker har hjälpt mig i mitt arbete

    Människa behöver
    människa
    för att vigda
    sitt perspektiv
    och forma känslor
    som kan leda till
    livsfördjupning

    Människa behöver
    människa
    för att spegla
    sin egen berättelse
    i ett medmänskligt
    landskap av bilder
    intryck och erfarenheter

    Människa behöver
    människa
    för att finna
    sin egen väg
    genom oro och frågor
    till gryningsaning
    och soluppgångsljus

    Ta hand om dig

  4. Hej Petra!

    Carsten och jag önskar deg och Fredrik en härlig helg. Her i Helsingborg er det lite regn och lite sol. En gryta med kjött, svamp m.m står på spisen och vi skal ha en lugn lördag. Torsdag morron åker vi till Prag. Ja du, livet kan vende snapt, men tenker man poitivt – da går det bra (i livets lopp har jeg selv erfart litt). Hoppas du kommer deg snappt – men allikavel – ta tiden til hjelp!

    Stor kram från oss

  5. Det som är viktigt i livet är det som består i miljarder år.
    Vårt besök på jorden är ju så kortvarigt.
    Att förstå universum, medvetandet och naturlagar kan vara bättre vid
    dödsbädden än att hålla någon levande i handen när man tar steget in i evigheten.
    Har jag fel?
    Både kunskap och en hand att hålla skadar nog inte.
    När den dagen kommer när jag ska starta evighetsfärden i överljushastighet tills historien upprepar sig kanske du vill hålla min hand?

  6. Petra du ger energi, du inspirerar och du är färgstark!
    Du är en oerhörd kämpe och jag är så imponerad över din positiva inställning
    till precis allt! Jag bli så glad och peppad när jag läser din blog, trots jag inte kämpar med det du kämpar med. Men du får mig att tänka till, bli glad och ta tillvara på det jag har och du inspirerar mig starkt.

    Så jag vill bara säga att du ger mig energi, du är en färgklick – varje gång jag läser din blogg, och du inspirerar!

  7. Vill berätta för dig att DU ger mig energi. Du skriver så inspirerande och tankeväckande. Hela bloggen har som en härlig aura av positiv energi runt sig som smittar av sig….

    Fortsatt lycka till!

  8. Nog kan händelser i livet ge en ett annat perspektiv på saker och ting, synd bara att det ska krävas så allvarliga saker som en stroke. Men (nästan) allt har en mening och du verkar vara en sån person som lär av allt som händer. Å det som händer formar en oftast till en bättre person. Ta vara på det du lär dej och för sedan din lärdom vidare, precis som du gör 🙂

  9. Med den positiva inställning som du verkar ha så är jag helt övertygad om att du kommer att bli frisk, kanske inte helt återställd, men tillräckligt för att du ska kunna göra de saker som du har lust med. Inställningen till livet och sin situation är viktig när man ska kämpa sig framåt.

  10. Hej Petra! Vi är på samma rehab, Linn här.
    När jag träffade dig på rehaben visste jag inte om nånting om din tid i Robinsson eller vad som hänt dig. Allt jag tänkte var att du verkade ha en så härlig attityd och att din styrka lös igenom så starkt. Jag hoppas jag kommer dit en dag. Jag mådde bättre efter första stroken i augusti och vad positivare än på länge. Äntligen förstod jag vad som varit galet i min kropp under så lång tid.
    Men sen fick jag två strokar till i oktober och efter det förlorade jag fokus. Mycket för att det denna gång påverkade talet och kognitiva förmågor som minne, viss tankeverksamhet, hjärntröttheten osv.. Men jag märker också att det händer många framsteg på rehaben. Jag vill också leva och vara färgglad, inte bara överleva liksom.
    Ses på rehaben! Kram/Linn

Kommentera

