Brev 5, rubriker i tidningen..

Standard

I detta brev, (som är väldigt långt), berättar tv 4 om hur dem hanterade pressen då dem fått nys om vad som hänt mig. Det var Aftonbladet som var i farten och alla våra telefoner ”bombades” av sms och telefon samtal. Tyvärr är det fortfarande så att massmedia söker mig dagligen och jag tror säkerligen att flera besökare på min sajt är från nöjestidningar m.f.l.

Som stroke patient är det ett jobbigt ”stress moment” i min vardag. Och för att jag ska känna att det är jag som har kontrollen har min hemsida/blogg varit till stor hjälp. Här kan jag uttala mig i ett kontrollerat forum, ta den tiden jag behöver att få saker och ting sagt på mitt sätt. Trots detta, använder sig tidningarna av ett få par utvalda meningar och skapar nya rubriker. Därför kommer mina uttalanden fortsätta i ett kontrollerat forum, även om det i framtiden kanske inte sker via min hemsida… Nyfiken?

Nu tillbaka till brevet som inleds av Fredrik som ”bodde” på soffan brevid min sjukhussäng. För att hela denna historia ska komma till sin fulla rätt känner jag att ni måste höra hela storyn, så här kommer ytterligare en del av vår resa..

Manila Global City St Lukes hospital kl 00:10 Fili time 18 maj -11
Hej Sverige!
Jag (Fredrik) sitter på sjukhuset nu och i aktar en sovande Petra efter en dag med gymnastik, rundtur på sjukhuset samt ett restaurangbesök. Man gör bara dessa saker efter hennes egen vilja men ibland är viljan lite för stor hos henne och det vet ni säkert som känner henne. Petra blir trött fort när hon är ute på aktiviteter men hon känner själv till hennes begränsningar så hon säger till när det är dags att åka hemåt.

Idag har jag (Fredrik) sovit hos Petra på sjukhuset för det var hennes önskan och i nu läget så får hon vad hon vill utom att röka och det är lite tufft för vårt lilla knyte, men jag hoppas ni kan hjälpa henne med det där hemma sedan!!!!!

I natt vaknade jag av att det var en liten söt tjej som stod och rotade i kylskåpet kl 0300. Jag frågade vad hon gjorde och hon svarade ”lite hungrig”. Hon hämtade en kartong med frukt och lite trekants mackor som hon hade efterfrågat från 7 eleven och satte sig bredvid mig i soffan och börja glupska i sig. Det var lätt 1 kg frukt och 4 trekants mackor samt 1 liter äpplejuice. Jag var lite vimmelkantig när hon var uppe och jag märkte knappt hon la sig bredvid mig i soffan för än jag vaknade kl 0600 och Petra låg kvar bredvid. Vi väcktes av att en sjuksköterska skulle ge henne medicin och jag fick det onda ögat så klart (hon ska ju ligga i sin säng!) men hon får som hon vill i vissa avseende så klart.

Petra somnade igen kl 0800 och jag med för den delen. Vi vaknade kl 1200 av att pappa Per satt och kollade på ”Ultimate Fighting”, var inte han golfare? Petra ville göra en sightseeing på sjukhuset for att komma ut lite och det avslutade vi med ett restaurangbesök och en ceasar sallad.

Allt vi beskriver här kanske känns lite konstigt för er hemma som bara sett och träffat Petra som hon är och kommer bli igen så klart men det är inte riktigt så idag. Det är därför vi vill förklara så mkt vi kan genom hennes myrsteg tillbaka där hon var en gång i tiden. Igår och idag har Petra även fått mer och mer klarhet i vad som kommer ta tid och hon förstår själv att hon inte kommer jobba på ett tag etc etc och det känns positivt trots allt. Det positiva ar att hon tänker på er alla där hemma och att ni snart ska få ses.
Idag kl 1600 sa la jag mig i sängen bredvid Petra och läste upp alla hälsningar från er hemma som vi inte hade läst.

Citat Petra (vi skrev) :
Jag kan snart skriva själv men det får vänta lite så Pierre får skriva åt mig, men nu har jag lyssnat på alla hälsningar och jag saknar er jätte mkt samt att det kändes som hela rummet fylldes med kärlek och det kommer så klart hjälpa mig att bli frisk.

Nu sitter jag på sjukhuset med Petra och skriver medans Pierre ar på väg tillbaka till hotellet igen, det ar lite sa våra dagar ser ut nu for tiden. Vi har delat upp oss lite i vårt kommande bolag där vi kommer ha kunskaper som läkare, sjuksköterska, försäkringsagent, produktions ledare samt taxi chaufför i Manila. Per kommer bli VD (direktör), Pierre kommer bli sekreterare och jag kommer bli mood manager men det jobbigaste ar anda att hålla reda på direktören så vi kanske skakar om i ledningen i framtiden.
Med den elektroniska mail vägen sa kan vi synka oss ganska bra så nu lämnar jag over till Pierre som oftast ar den allvarliga text författaren och tro det eller ej så finns det lite allvarliga grejor i dagens brev också men inget just om Petras hälsa sa ni behöver inte bli rädda.

Manila Makhati City New World hotells 18/5 05:50
Tack för det Fredrik!
Ja och oj vad detta har fört mig och Fredrik nära! Vilken underbar kille! Men det är inte lätt att tampas med två kockajävlar hela dagarna… Det var sedan Fredrik började ”sova borta” med en dator som inte går att koppla upp mot någonting, det blev lite problem, och USB minnen har inte varit lätt att få låna på varken hotellet eller sjukhuset, men nu har vi köpt egna! Så de så!
Allting är positivt! Och vi är så glada här nere åt all framgång.
Men så idag så fick Aftonbladet tydligen nys om vad som har hänt på något sätt… De har ringt och försökt att få tag på oss, TV4, Petras anhöriga osv. Det vi vill flagga lite för är att ni kan förbereda er på samtal från pressen. Det enklaste är att jag klistrar in några mail här nedan från TV4 så förstår ni säkert själva. Nu kan vi behöva lite hjälp från er i fortsättningen att informera de som tar åt sig av detta, (om Petras namn nu kommer ut), men inte har fått dessa uppdateringar som endast ni allra närmsta har fått. Här kommer mailen:
Hej Pierre,
vi har nu fått bekräftat att Aftonbladet kommer att skriva om det som hänt Petra, eller rättare sagt det de tror har hänt Petra.
Vad vi vet kommer Aftonbladet bekräfta sin artikel på följande (vad vi vet);

1 Det vet att det är Petra Ljungberg som är sjuk och verkar ha hennes tel nr.

2 De tror att hon drabbats av en blodpropp i högra benet.

3 De vet att hon tagits till sjukhus med Helikopter.

4 De vet att läget för Petra är stabilt.

5 De vet att Robinsoninspelningarna fortfarande pågår fram till 7/6.

De har också frågat efter en bild på Petra men vi har sagt att vi inte lämnar ut ngr bilder från inspelningarna. De säger att de har bild på henne från Facebook men osäkert om de kommer använda en sådan bla på grund av rättigheter osv.

Vi på TV4 har annars bara bekräftat att en person tagits ut ur tävlingen och tvingats bryta. Vårdas nu på sjukhus och att läget är stabilt

Vår analys är att detta inte kommer bli så stort i tidningen men inget vi kan med säkerhet veta. Hur stort det blir beror naturligtvis på om de får tag på kommentarer från ytterligare personer eller inte.

Jag skulle rekommendera att ni berättar detta i er rapport till de anhöriga hemma. Eftersom de har Petras namn är det ju möjligt att de kommer ringa även anhöriga hemma. Ingen har någon skyldighet att svara på några frågor, och kan även hänvisa allt till Tv4 om de vill, men det är naturligtvis upp till var och en. Ju fler kommentarer som de har desto större kan de ju dock göra det i tidningen. Om det är någon hemma i sverige som får påringning från reporter och vill bolla det, eller har några frågor som helst kring pressen så är de välkomna att ringa TV4s presschef när som helst.

Jag ringer dig nu Pierre så att vi kan prata vidare om detta och om ni har några som helst frågor.

Matilda
Hej Pierre,
Vår presschef Camilla Filipsson, på cc, har pratat med/vädjat till Aftonbladet som inte kommer att namnpublicera av hänsyn till er.
De kommer dock i gengäld vilja få det första samtalet med dig eller Petra, när ni känner er redo för det, vilket du måste vara förberedd på, när det väl blir.

Vinkeln kommer sannolikt vara att TV4 fortsätter inspelningarna trots olycksfall/sjukdom, och inte handla om varken Petra eller er som familj. I och med artikeln kan det ev bli spekulationer och ryktesspridningar i andra sociala medier uppstå varför det ändå skulle vara bra att förbereda alla anhöriga på att det inträffade, om möjligt.

Tveka inte att ringa när som helst om du har några frågor.
Om vi inte hörs mer ikväll så hörs vi naturligtvis vidare imorgon.
Och som sagt bara ring om du vill prata mer idag.
Matilda

JA, detta vet vi ju inte riktigt hur vi ska hantera men vi tror att alla närmsta är informerade genom våra brev, och slipper en obehaglig överraskning om nu media väljer att publicera det med Petras namn. Det bästa är att säga att ni inte vet någonting till pressen.
Nu ska jag väcka pappa så vi kan åta en gemensam frukost, sen skickar jag Direktören till sjukhuset så jag kan sova några timmar!
Tack för era hälsningar och stöd! Snart är vi hemma förhoppningsvis. Det har inte hänt någonting mer idag angående Petras hemfärd.
Mvh
Fredrik, Petra, Per & Pierre

Nästa inlägg kommer i morgon Måndag kl 12.00

About petraljungberg

Namn: Petra Ljungberg Ålder: 26 Ort: Helsingborg/Stockholm Familj/civilstånd: Sambo Fredrik Skratt, glöd och energi kan understrykas som några av mina bästa egenskaper. Jag har kommit långt genom att vara driven, ärlig och målmedveten! Jag var med i tävlingen Robinson 2011 i 13 dagar tills min kropp gav upp. Jag fick en stroke. Idag kämpar jag med rehabilitering och kampen om att överleva fortsätter. Det här är min story..

One response »

Kommentera

