”Jag har ingen Paolo som står och skriker på mig.”

Standard

Jag har funderat mycket på Robinson den senaste tiden, och förra veckan träffade jag en av dem personerna som jag fastnade för under Robinson äventyret. Då blev det väldigt mycket Robinson-snack..

Sedan dagen då jag kom till sjukhuset i Manila och förstod att jag inte skulle tillbaka till tävlingen så har jag haft samma inställning till programmet. Ni har vid flera tillfällen frågat mig om jag ångrar att jag var med.. Här kommer mitt svar..

Jag skyller inte min hjärnblödning på Robinson. Jag försöker att tänka positivt och resonera att det som har hänt har hänt, och kanske det kommer att föra något gott med sig, vem vet?!

Jag ångrar inte att jag var med. Men jag skulle aldrig göra om det. Det ser ut som en skön semester i rutan, men jag LOVAR er att så är inte fallet!

Det absolut värsta var dem 4 första dagarna. Hård tävling, ingen sömn och ingen mat. Det går inte att beskriva för er hur dåligt kroppen mår både fysiskt och psykiskt. Ni som har gjort lumpen ni har nog något att jämföra med, ni andra.. Tro inte på allt ni hör.

Jag är mest irriterad över att det hände. Jag skulle ju vinna Robinson! Samma irritation skapas när jag kör rehabilitering. Fustrationen växer inom mig för att jag inte klarar av vissa övningar. Jag skulle ju inte bli handikappad! Och tanken har slagit mig, ”livet är orättvist”..

Men! Jag står inför ett val. Kanske det viktigaste valet. Antingen så går jag vägen där jag får lov att ”tycka synd om” mig själv, eller så höjer jag på huvudet och vänder detta till något positivt, till en positiv förändring. Som ni redan vet så gjorde jag detta val för länge sedan.

Med huvudet högt skriver jag till er varje dag, jag kämpar om att få den vård jag behöver och jag ska lära mig att fungera som ”friska Petra” igen! Jag har en enorm vilja och den kommer man långt med.

Ni anar inte hur mycket jobb det är bakom varje avsnitt i tv rutan. Det står en hel del människor bakom kameran och en tävling har tagit otroligt lång tid att skapa. Manus ska skrivas, snickare ska bygga, kranar ska ställas upp, säkerhets genomgång ska utföras, sen har vi allt efterarbete som klippning, redigering osv. Jag blev taggad av tanken när jag var på plats, detta skulle jag vilja jobba med.. Skapandet från idé till verklighet.

Jag satt förra veckan och kollade igenom dem 4 avsnitten där jag deltog och jag åker tillbaka in igenom tv rutan och minns känslan jag hade.. När vi tävlar i lagledartävlingen håller jag på att dö. Jag hade inte tränat på 12 år och varje muskel i min kropp skrek, pulsen höll på att explodera och lungorna höll på att brinna upp. Men är det något som ”Paolo” har fått rätt för sig, så är det att har man viljan så övervinner du allt. Det ni inte ser i tv rutan är MYCKET, och bland annat under just denna tävling, ”bröt” jag ihop på läkar båten. Min kropp var helt förstörd, den fick sig en ordentlig chock..

Nu när jag äntligen har kommit igång med min sjukgymnast så tar jag det ”lite” lugnare. Jag har ingen Paolo som står och skriker på mig utan använder min vilja på ett annat sätt. Två gånger i veckan ”tränar” jag i min takt. Det blir en lång promenad till min sjukgymnast sen ca 60 minuter varierad träning med balans och styrka i fokus. Snart ska jag utöka mitt tränings program tänkte jag, kanske med ytterliggare en tränings dag i veckan. Jag och Fredrik ska prova spela Tennis, något som jag gjorde för många år sedan, men jag tror att jag fortfarande hade tyckt att det varit en kul sport? Vi får se..

Imorgon Tisdag, klockan 18.00 kommer nästa inlägg..

About petraljungberg

Namn: Petra Ljungberg Ålder: 26 Ort: Helsingborg/Stockholm Familj/civilstånd: Sambo Fredrik Skratt, glöd och energi kan understrykas som några av mina bästa egenskaper. Jag har kommit långt genom att vara driven, ärlig och målmedveten! Jag var med i tävlingen Robinson 2011 i 13 dagar tills min kropp gav upp. Jag fick en stroke. Idag kämpar jag med rehabilitering och kampen om att överleva fortsätter. Det här är min story..

10 responses »

  1. Vad har du för kontakt med dina forna lagmedlemar idag? Du nämnde att det är en som du fastnat för, är det några fler? Vi i soffan fick ju se hur de reagerade när du blev dålig men fick de någon information om hur du mådde osv eller enbart den informationen som sades i tv att du fått en stroke och inte kommer tillbaka.

    Jag gillar att läsa din blogg och jag tycker att du verkar vara en himla mysig och framför allt positiv tjej, jag tror att det kommer man långt med.

    Hoppas du haft en bra dag!

  2. Kanske du har hittat en framtid Petra. Något inom TV-, film branschen?! Jag försöker tro att det finns en mening med allt! Kram från Fredrik Andreásssons mor!

  3. Jag läser din blogg varje dag Petra och jag vill bara tala om att du är en förebild. Inte bara för mig utan för många andra också. Jag blir förundrad, imponerad, känner respekt. Du är så stark, modig, positiv, optimistisk, envis. Jag undrar men hoppas att jag skulle vara lika som du om jag skulle råka ut för något som förändrar mitt liv så. Jag tror på dig Petra. Lycka till med dina framtidsplaner! Kram på dig / Annelie

  4. Hej!
    Vill bara skicka dig en styrke kram!!! Du är mer än en vinnare av Robinsson. Det du går igenom nu är tuffare än vilken tävling som helst. Jag vet, jag har stått nära…
    Ville bara säga vilken otrolig kämparglöd du har!!
    Go girl!! Kram från mig

  5. Du är stark som orkar resonera som du gör!! Helt otroligt! Läser varje inlägg med spänning, kanske inte alltid kommenterar…

    Det är som du säger ovan, vi har ett val att ställa oss på bekymmrens sida eller inte. Naturligtvis mår vi bättre att tänka positivt men ibland orkar inte psyket och då blir det jobbigt åt alla håll. Har själv varit där i depression, dock inte så djup, var tillbaka på jobbet efter någon månad. Ibland är det bara så att man behöver en timeout för att sen orka kämpa vidare. Just då, när jag hamnade där så kunde jag gråta floder över att ex dimmern gick sönder hemma…inte riktigt fullt normalt 😉 Idag mår jag bra och tränar en hel del och lyckats gå ner en del i vikt, vilket gör att jag har en helt annan ork, även ork att vara positiv!!!

    Kämpa på!! och ta det framförallt i din takt, det är du som är dirigent just nu 😉

  6. Du kommer att lyckas!
    Tankens och inställningens kraft är det starkaste som finns. Jag har inte drabbats utav något så tungt som dig, men jag har haft förlossningdepression samtidigt som utbränd . Tog mig ur det och kom i ett vägskäl där jag stressade upp mig själv så till den milda grad att jag blev konstant kissnödig . Jag knäckte mig själv totalt, gick till alla möljiga läkare och icke läkare. Gjorde allt de sa, rasade i vikt. Tills jag en dag insåg. Allt sitter i mitt huvud. Jag måste ta tag i mitt liv och bestämma att det är jag som styr.
    Idag driver jag ett eget företag. Jobbar jättemycket, men när jag känner att jag är trött så backar jag undan och vilar. Bryr mig inte om ifall jag egentligen har råd eller inte. Det är en definitionsfråga. Jag har inte haft någon lön på alla mina 4 år, men mina anställda har lön. Jag mår jättebra och är jättelycklig och en dag så kommer jag få lön. Tills dess så lever jag på min kärlek till min familj och det räcker lååång väg.
    Du har helt rätt inställning. Stor kram!

  7. Även om det är tufft för dig, så är det possitivt att läsa att du inte hamnat i offerkofftan.
    Att du taransvar över ditt liv och gör något för att komma tillbaka. Det är en stark livsgnista du har.
    Det finns inga garantier på hur livet ska bli. Visst har man sina upps and downs men shit happens.
    Hejar på dig i din rehabilitering.

  8. Hej. Vad grym du verkar vara! Styrkekramar till dig!
    Ridning/hålla på med hästar kanske vore något? Har hört att det är bra terapi och träning för många!
    Kram Susanna

Kommentera

