”Brev 7, Petra börjar få tillbaka sin vanliga karaktar”

Standard

Brev nr 7 inleds av Fredrik “som vanligt” och avslutas av Pierre. Fredrik bodde på sjukhuset med mig så han skickade sin text via mail till Pierre som satt på hotellet och avslutade brevet och skickade iväg det till våra nära och kära. Pappa hade nu åkt hem till Sverige för att ordna saker och ting, inför min hemkomst.

Manila Global City St Lukes hospital kl.22:30 19/5

Hej igen alla som läser och undrar, det har dykt upp lite frågor hos några men jag tror det kan vara frågor hos oss också. Pierre vet bättre.

Idag har Petra lyckats sitta själv med ett finger och ett öga och knappa ihop ett jätte fint mail till er alla. Hon tänker kanske på oss två (Pierre, Fredrik) att vi borde ha lite ledigt från jobbet ibland men vi vet ju att det ar sa klart henne ni/vi vill höra från sa fort som mojligt och det ar ju det hon har kämpat for att kunna nå fram till.

Hej Ganget!!!

Shit vad duktiga grabbarna ar att uppdatera er, ni har ju battre koll pa mitt tillstand och vad som hander har om dagarna an vad jag har!
Just nu sitter jag med chips och coca cola pa mitt rum pa sjukhuset och skriver till er. Jag har sagt det innan men gud vilken aptit jag har!! Dem gjorde graviditetstest direkt nar jag kom hit, annars hade man nog borjar undra..

Igar fick jag lamna sjukhuset pa kvallen, det var en befrielse! Langtar tills jag kan bo hos Pierre och Fredrik pa hotellet.. Ligga vid Poolen, ata buffe… Hall tummarna att det blir snart!

Jag vill borja dagens mail med att be om ursakt till alla att jag ljog om Robinson. Nar jag fick veta svaret att jag kom med sa dem sakert 20 ggr hur viktigt det var att jag holl detta totalt hemligt och understrok att jag skrivit pa sekretess papper m.m. Dem tyckte att jag skulle saga att jag akte till Thailand med Fredrik, men det skulle ni alla se rakt igenom tror jag, sa jag pratade med Niklas Ekstedt och sa fick Pierre mitt FB losen och 3 uppdaterings mail att skicka. Men gud vad jobbigt det var att ljuga for er sista helgen (pasken) nar jag och Fredrik var nere… Jag fick bla. Hitta pa att jag skulle jobba pa lordagen pga att vi skulle flyga tidigt pa sondagen den 24 April.

Men gud vilket aventyr detta har varit! Det var MYCKET MYCKET jobbigare an jag nagobnsin kunde forestalla mig. Jag akte ut dag 13 sa jag fick totalt 12 dagar pa on varav dem 4 forsta var utan mat och eld… Man bryts ner psykiskt dag for dag, timme for timme.. I borjan tankte jag att jag skulle vara pa ett ”speciellt satt” i TV men det gick ganska snabbt till att jag inte kunde kontrollera nagonting for att kroppen hade ett sockerfall just da, eller nagot annat, det gick bara att vara sig sjalv. Det var inte alls som jag trodde med hela kamera grejen.. Forsta dagarna sjukt jobbigt, men sen glomde man helt bort kamera teamet som alltid bestod av 3 st – repporter, videograf, ljudtekniker. Vi blev mest irreterade pa dem nar man skulle gora omtagningar. Inte sa mycket reality TV med omtagningar… Men vi forstod samtidigt deras syn pa det, och vikten i att det ska bli ett bra program! Sa tydligen kommer jag vara med i dem 4 forsta programmen, ska bli sjukt kul att ni far se vad jag gick igenom!

Som Pierre skrev sa jagar Aftonbladet oss / er nu sa och jag ber er alla att inte saga nagonting! ( Ni kanske sag i tidningen igar…. Man blir ju bara sa trott!!) Sa om nagon fragar sa – Vet ni ingenting!!

Jag fattar inte alls vad som hant mig! Jag fick kraftig huvudvark pa on nar jag satt pa morgonen dag 13 och forsokte gora upp eld, flera timmar senare vaknar jag upp i Manilla och var Svenska sjukskoterska sager till mig, – Pierre, Fredrik och Pappa ar pavag hit nu Petra…
Sen nasta gang jag vaknar sa kommer Pierre och Pappa med tarar i ogonen och kramar om mig.. Jag kan fortfarande inte forsta att jag fatt en stroke, hjarnblodning!! Jag kan prata, skriva, lasa, ga, sitta, ata, dricka, jag tror att lakarna ar lika forvanade som vi over mina framsteg dag for dag..

Pappa akte hem idag vilket ar ett gott tecken, da kanns det tryggt att jag snart kommer hem och att jag ar pa battringsvagen!
pappa har fyllt min kyl med godsaker och kopt starbucks kaffe flera ggr om dagen sa jag kommer sakna honom stort!;)

Pierre ar ju ”den” som haller koll pa allt, ALLT, gallande lakare i Sverige, olika ronken typer, forsakringsforetag, press m.m. Han kan nog mer an lakarna ang mitt tillstand.- Han har battre koll pa personalen i Robinson pruduktionen an produktionschefen. Jag slipper tanka pa nagonting!!

Fredrik sover hos mig nu varje natt vilket ar saaa skont, nu sover jag faktiskt hela natten!! Man far sig verkligen en tankestallare nar nagot sant har hander och det forsta jag sa till pappa och Pierre nar jag vaknade upp var – Jag vill fa barn och dem ska heta Julia, Lukas, Filippa, Tove och Love. Fredrik och jag har verklligen kommit varandra nara pa kort tid och jag tror och hoppas att vi kommer att fortsatta i denna takten nar vi kommer hem! Fredrik stottar mig och uppmuttrar mig varje dag!

Bamse kramar till er alla!!!
Vi ses snart!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Petra börjar få tillbaka sin vanliga karaktar då hon alltid vill sin medmänniska och kompis/van väldigt väl och det visar hon genom att kampa ihop ett mail till er alla. Detta tangentbord är inte med skandinaviska bokstäver som ni säkert kan förstå fast det tog “Capten slow” två dagar att förstå detta efter att mailat ett antal mail. Per: du far bjuda på att vi driver lite med dig och det är för att du ar äldst och visast sa klart.

Vi har läst upp samtliga halsningar till Petra och alla har lika stor betydelse långa som korta. Det finns vissa som skriver romaner också men det funkar nu när Petra orkar lyssna, så klart. Petra har även lyckats visa sig på facebook idag och det ar kul.

Imorgon ska hon få följa med mig och Pierre och titta på hotellet samt kanske sitta en stund vid poolen som vi knappt vet var den ligger. Det kommer bli kul.

Pierre kanske vill tillägga ngt?

Manilla Makhati City New World hotells 19/5 00:45

Inte mycket att tillägga mer än att understryka att vi ser fram emot att Petra kommer ut en stund imorgon igen. För att lugna några oroliga själar så kommer vi ha ett direkt nr till sjukhuset som skickar ambulans omgående vid minsta tendens på någonting. Men läkarna, vi eller Petra själv hade ju inte lämnat sjukhuset utan att det är ok.

Och idag får ni läsa petras brev utan å,ä & ö… Igår satt jag och gjorde om dem.

Vi fick några frågor:
• Finns det någon uppskattning på skadorna på hjärnan, vilka centran har blivit påverkade och förväntas en fullständig återhämtning?

Alla är väldigt försiktiga i sina uttalanden. Ingen läkare vill ta fel beslut så de garderar sig lite alltid. Och olika läkare föreslår olika metoder… Som vi uppfattar det så är det antingen ett cavernom (det får ni som vill slå upp själv) eller något de kallar AVM. Problemet är att blödningen skedde mitt i hjärnan där alla viktiga delar sitter som styr allt viktigt i kroppen, därför är det en stor risk att operera. Men trycket som uppstod av blödning har lagt sig och de hålrum (vidgning i ventriklar) som hade bildats har gått ihop mycket. Och det är de två problemen som gör det svårt att flyga pga. trycket. Mer ser vi på lördagens röntgen, och då har de 5 röntgen att titta på och kan med mer säkerhet se en kurva på utvecklingen. En fullständig återhämtning förväntas inte. Men man kan komma väldigt nära 100% om allt går som det ska och om man kämpar med rehabiliteringen. Och vi känner ju petra…
• Petra nämnde att hon ska ligga i lund, hur länge räknar man med?

Vet ej, nu har vi och måste vi koncentrera oss på tiden fram till flyresan samt själva flygresan. Väl på Lunds Akademiska kommer det påbörjas en ny utredning så tar vi det från det.

• I det vardagliga ”hänget”. Hittar Petra ord eller känns det som att talet påverkats? Det jag läser från er så tolkar jag det som att hon kan snacka till100%.

Petra hittar alla ord och minnet är klockrent (förutom från några dagar efter händelsen). När hon blir trött (som hon blir ganska ofta) kan hon behöva tänka efter lite, eller rättare sagt vila några sekunder innan hon drar igång igen. Annars märker inte jag någonting, men jag kan ju ha vant mig också lite, efter dessa dagar.

Det var dagens frågor och fråga gärna på, det hjälper oss nu för nu vet man inte riktigt vad som händer i era huvuden därhemma när allt börjar lägga sig. Men tänk gärna efter först själva och prata med varandra. Kolla gärna på nätet. Läs de gamla breven först osv.
Tack för allt du har gjort här nere pappa och tack för ditt fina brev i morse!

Mvh
Fredrik, Petra & Pierre

About petraljungberg

Namn: Petra Ljungberg Ålder: 26 Ort: Helsingborg/Stockholm Familj/civilstånd: Sambo Fredrik Skratt, glöd och energi kan understrykas som några av mina bästa egenskaper. Jag har kommit långt genom att vara driven, ärlig och målmedveten! Jag var med i tävlingen Robinson 2011 i 13 dagar tills min kropp gav upp. Jag fick en stroke. Idag kämpar jag med rehabilitering och kampen om att överleva fortsätter. Det här är min story..

5 responses »

  1. Jag kan inte säga det nog många gånger. Herregud vad du varit med om! Jag kan inte överhuvudtaget sätta mig in i situationen du varit/är i.
    Men jag har varit med om att förlora en förälder och jag tror jag kan sätta mig in i situationen din kille, bror och far och övriga hemma varit i innan de vetat hur det skulle gå med dig..
    Fy..

    Vilken tur i oturen att det ändå gått så bra för dig Petra!!!

    Du är ju en helt fantastisk kämpe och så mycket positiva tankar du har; Det smittar av sig och man blir så stolt över dig.

    Kämpa på. Jag följer din blog varje dag och förundras över dig. Kram

  2. Jag blev oxå väldigt nyfiken på namnvalet….
    Och som jag skriver i alla mina kommenterer; Till pappa, bror och pojkvän….ni är HJÄLTAR i mina ögon! Heja er!

Kommentera

