Brev 8, ”uppe kl 0600 och gjorde sin dagliga rejd i kylskåpet”

Standard

Manila Makhati City New World hotels 21/5 00:45

Nu är “The Dreamteam” samlat igen där det hela startade med dessa brev till er i samma soffgrupp i hotell baren. Petra gav Fredrik order/permission från sjukhuset inatt efter att hon var helt slut efter dagens utflykt. Vi återkommer till den. Nu börjar faren skriva också när han äntligen är hemma??? Annars brukade han åka till sjukhuset, fylla på kylen, klura ut datorn, lösa ett halvt sudoku och sedan se ut som på bifogad bild.

Här kommer pappas brev till oss idag:

Hej på er där nere! Klockan är 05 på fredag morgon och har suttit och läst era insändare. Man blir rörd. Vet hur mycket ni lägger ner och det var därför jag inte hade mage att väcka Pierre i morse. Han behöver dessutom all skönhetssömn han kan få, sekreteraren. Stack från hotellet i god tid och det visade sig vara förståndigt. Efter bagageinlämning, inne i denna myrstack gick jag till kön för immigranterna, redan här kände jag att frukosten hade passerat gå, och ville fortsätta. Då skulle jag betala 750 ”pengar” för vad vet jag inte, och jag hade bara 200 kvar. Kort var han inte intresserad av. Tillbaka till KLM,s incheckning och bad om hjälp, de försökte och när vi står där råkar jag titta i min internationella avd. i plånboken och hittar 5 US-dollar. Hänvisad till växelbanken fick jag ihop mina 750 pesos. Betalar och kommer till nästa kö, pass, och bakom den säkerhetskön. Nu började det kurra i magen och jag tänkte detta klarar inte jag, men var ska jag ta vägen? Inga toaletter i myrstacken? Jag frågade och fick till svar; efter säkerhet finns det. Kris, nu började jag svettas. När jag stod i kön kommer uniformen fram igen och frågar om jag fortfarande behöver en toalett. Lotsad tillbaka förbi 750 pesos kontrollen och in i personalavdelningen och en toalett. Du vet Pierre. Efter tömning får jag spolknappen i handen, i denna enda toa. Så om och när, ta god tid på er och ha 750 pengar beredda. Nog skitsnackat. Kom hem 24.00 lokal tid, Maria hämtade mig i Copenhagen. Nästan fullt på planet och inte det nya som vi åkte ner med, men efter 3 drickes pauser, 3 långfilmer, 2 cd-samlingar och 2 middagar och lite sömn i mellan så var man framme. Vaknade sedan kl. 02.00, men somnade om, och nu sitter jag här klarvaken med Frodes ska vi gå ut blick, vakande över mig. Är fortfarande närvarande hos er i Manila, drömde om er, tänker på er varje sekund. Ska bli roligt att läsa om Petras hotellutflykt och om hur det gått. 14 plusgrader lite regnmulet, så ser det ut utanför fönstret. Sköt om er och hör av er med vad ni behöver hjälp med här hemifrån. Det har tagit lite extra tid att skriva detta brev p.g.a. alla prickarna över bokstäverna, som tar tid att återanpassa. Krama Petta från faren och keep on your good work……

Idag har vi haft turen att ta med Petra på ett litet äventyr utanför sjukhuset och hej vad glad hon blir över det. Idag har även Petra varit piggare än vad jag var i morse trotts att vi somnade nästan samtidigt igår.

Petra var uppe kl 0600 och gjorde sin dagliga rejd i kylskåpet men denna gång utan framgång och gick och la sig i min 60 cm soffa, bredvid mig i stället. Vi vaknade igen kl 0900 och då hade Pierre skickat sms efter han hade ätit ensam frukost om att rullstolen som finns på hotellet är bokad mellan 12-18 (Sen gick han och la sig igen), och Petra åt sin frukost samt gick iväg på sjukgymnastik som hon för övrigt gör varje dag nu.

Hon beskriver gymnastiken med ett ord ”tråkigt” men förklarar för oss att det är så klart väldigt nyttigt för henne. Petra förklarar och förstår sin situation bättre dag för dag och inser att hon inte är 100 men vet att man kan kämpa bort det och hennes inställning blir starkare och starkare varje dag med åtanke på vad roliga saker hon ska göra i sommar.

Kl 1130 så blir jag väckt av Petra igen (jag måste ha fallit in i ngt sorts sjukhus koma) med orden ”nu ska vi snart åka”. Tar en dusch och kallar på sjuksköterskan innan vi ens hunnit bli färdiga, för att hon ska hämta en rullstol.

Vi sätter oss i taxin och beger oss till hotellet för att äta lunch och det var samtalsämnet hela taxi resan, inte förvånande. ”Vad har de på menyn”, ”Kan man äta sushi”, ”Kan man äta Hamburgare” osv osv. Till hennes belåtenhet så kan man faktiskt få vad som helst på detta hotell.

Vi hade informerat Pierre att vi skulle komma och förväntade oss att han skulle stå i lobbyn och vänta när vi kom, NOT. Vi fick be servitrisen att ringa på hans rum och säga att hans syster sitter i restaurangen och väntar på honom och då kom han.

Vi äter lunch med bearnaise och hamburgare och Petra avslutar som vanligt med ”mätt” och ”gott” samt ”måste vila”. Vi tar oss upp på rummet för att svida om till bad outfit för att ta en power nap vid poolen. När vi kom till rummet så önskade hon att hon kunde stanna så klart.

Pierre och jag visade upp våra bleka kroppar medans vår fina Petra hade kvar ö brännan och hade inget att skämmas för. Sen var Petra TRÖTT och sa mest att vi skulle åka tillbaka och frågade vad klockan är. Så väl tillbaka på hotellet efter att ha läst alla hälsningar så somnade hon som en stock. Så tyvärr inget brev från petra idag. Nu sitter vi här igen och utvärderar dagen och ser fram emot morgondagens äventyr samt ny röntgen.

Ni märker kanske att mailen byter karaktär, men det är så här vi upplever situationen (i stunden allvar). Men vi är bara glada över alla framsteg och vi hoppas ni är det också!

Mvh
Fredrik, Petra & Pierre

About petraljungberg

Namn: Petra Ljungberg Ålder: 26 Ort: Helsingborg/Stockholm Familj/civilstånd: Sambo Fredrik Skratt, glöd och energi kan understrykas som några av mina bästa egenskaper. Jag har kommit långt genom att vara driven, ärlig och målmedveten! Jag var med i tävlingen Robinson 2011 i 13 dagar tills min kropp gav upp. Jag fick en stroke. Idag kämpar jag med rehabilitering och kampen om att överleva fortsätter. Det här är min story..

2 responses »

Kommentera

